Ramazan Çınar
Resesyon Riski Var mı?
FED faiz indirimlerine başladıktan sonra genelde 3-8 arasında dünya ekonomisinde bir durgunluk olmuş ve resesyon yaşanmıştır. Geçtiğimiz aylarda başlayan faiz indirimleri sonrasında 2025 yılında benzer bir durum yaşanır mı sorusunu ele alacağız. Grafikten göreceğiniz üzere FED faiz indirimleri sonrasında resesyon girildiğini (dikey gri alanlardan) görebiliyoruz. FED Amerika seçimleri öncesinde politik davrandığını ve tarafsızlık noktasında çok da dürüst olmadığını da görmekteyiz. Globalde riskler hala devam etmektedir. Ülkelerin borçlanmaları tüm hızıyla devam ediyor ve jeopolitik risklerde artmaya devam ediyor. Yani FED faiz indirimlerine başladı her şey güzel olacak, sıkıntılar bitti demek için aslında erken.
Büyüme verilerine baktığımızda orada da yavaşlamanın olduğunu görüyoruz. Büyüme hızı açısından gelişmiş ülkeler %2’nin ve gelişmekte olan ülkeler %4’ün altında büyüme devam ettiğini görüyoruz. Ülkemize baktığımızda ise beklentinin altında bir büyüme vardır. Gelişmekte olan ülkelerin altında bir performans gösterdiğimiz görülüyor.
Enflasyon noktasında da gelişmiş ülkeler 2025 yılında beklentiler seviyesine çekmesi muhtemeldir. Yani enflasyon sorunu kısmi olarak o taraflarda gelecek yıl için çözüme kavuşmuş olacak gibi görünüyor. Gelişmekte olan ülkelerde %5’in altına düşürebilirse orada da bir düzelme olacak ama biz de maalesef tek haneye düşmesi pek mümkün değil. Biz de yaşanan sapmalar çok fazla olacak. 22025 yılı ilk yarısına kadar enflasyonun etkilerini görmeye ve hissetmeye devam edeceğiz. Önümüzdeki süreçte kurda yaşanabilecek hareketlilik ise bunun devam etme riskini de barındırmaktadır. Döviz ülkemizde her zaman kontrollü bir para olmuş ve yükselişler de düşüşlerde kontrollü şekilde yapılmıştır. 2025 yılı ilk yarısında yine kontrollü bir devalüasyon olması riskini yüksek görüyorum. Ülkemiz açısından 2025 yılı da çok iyi geç(e)meyeceğini düşünüyorum. Ülke içi ve dışı riskler olmasına rağmen siyasetin de yeni riskler ortaya atması ve mevcut konuşulması gereken konuları değil de başka olayları irdelemesi sorunları artırmaktadır.
SP500 tarafı başta olmak üzere tüm borsalar yılın son döneminde ya da yeni yılın ilk çeyreğinde ciddi bir düzeltmeye girmesini bekliyorum. Bizim tarafa baktığımızda ise; geçtiğimiz dönemlerde 200 günlük ortalama altında kaldıkça 500 günlük ortalamaya doğru sarkmalar olmuş. Grafikte yuvarlak içinde olan dönemlere benzer bir süreç yaşayabiliriz. 7800-8200 seviyelerine doğru satışların derinleşmesini ve o bölgelerden toparlanmasını bekliyorum. Aşağı yönlü riskler hala devam ediyor.
Emtia tarafında da bir düzeltme olması muhtemeldir. Haftalık grafiğine baktığımızda geçmiş dönemeler gibi düzeltme risklerinin olduğu görülüyor. 2500 $ seviyelerine kadar düzeltme
hareketi normal karşılanmalıdır. Orta ve uzun vadede daha da yüksek seviyeler görülmesini bekliyorum.
Cumhuriyet Bayramımızı kutlarım. Vatanımızın ve bugünlere gelmemizde emeği olan başta Gazi Mustafa Kemal ve şehitlerimizin kıymetini bilelim. Verilen mücadelenin ne ifade ettiğini de unutmayalım.
Saygılarımla…27.10.24
Medyan Gelir Uçurumu: Türkiye Neden Avrupa'nın Gerisinde Kaldı?
06 Ekim 2025 Pazartesi 10:07"ISO 500’de Alarm Zilleri: Büyük Şirketler Neden Batıyor?"
23 Haziran 2025 Pazartesi 11:35En çok vergi veren iller
30 Mayıs 2025 Cuma 11:03Küresel Ticaret Yavaşladı
22 Nisan 2025 Salı 15:46Küresel Borçlanma Artıyor
17 Mart 2025 Pazartesi 12:06Borsalarda Düzletme Yaklaşıyor mu?
18 Şubat 2025 Salı 14:17Faiz İndirimi ve Etkileri
27 Ocak 2025 Pazartesi 22:47Dış Ticaret Açığı
23 Ekim 2024 Çarşamba 16:21Kritik Haftalar
02 Ekim 2024 Çarşamba 12:58Japonya Etkisi
24 Ağustos 2024 Cumartesi 13:17


Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.